Tijdens HypoVak 2021 konden bijna 1.300 aanwezige hypotheekadviseurs elkaar weer fysiek in de ogen kijken en daar daar was iedereen maar wat blij mee. Op het podium van de Midden Nederland Hallen in Barneveld wisseldende onderwerpen elkaar af: van een duurzaam hypotheekadvies tot personal branding.
Fred de Jong (HAN University of Applied Sciences, foto) benadrukte op het podium het belang van duurzaamheid in het vakgebied van hypotheken. Bijna 100% van de toeschouwers vindt duurzaamheid belangrijk. Ook overheden en toezichthouders zetten zich hiervoor in. Zij hebben al dwingende afspraken gemaakt met de Europese Green Deal (in 2050 klimaatneutraal continent) en middels de sustainable development goals van de VN.
“Van de financiële sector wordt wat dat betreft een grote rol verwacht. Ook van hypotheekadviseur wordt dit verwacht. De overheid stimuleert dit momenteel nog vriendelijk, in de toekomst komt daar mee dwang bij kijken.”
De Jong kwam tot een aantal kernpunten waarom duurzaamheid een mooi thema is voor de adviseur:
- De klant vraagt er steeds meer om (adviesbehoefte);
- Overheid dwingt af;
- De markt faciliteert het steeds meer.
De tips van De Jong richting de adviseur: “Verdiep je in het thema, kijk wat je zelf kan doen. Ga in gesprek met klanten en businesspartners, neem het onderwerp mee in gesprek met klanten en eis duurzaam beleid van geldverstrekkers.”
Personal branding: Frits Huffnagel
Citymarketeer Frits Huffnagel (Castro Communicatie) hield de hypotheekadviseur een spiegel voor tijdens zijn voordracht over personal branding. Veel succesvolle personen hebben van hun eigen naam een succesvol merk gemaakt en dat kan de adviseur ook, aldus Huffnagel.
Zijn tien tips voor de adviseur:
- Kijk waar je motivatie ligt;
- Definieer je publiek; beperk je tot een specifieke doelgroep;
- Wees authentiek; wees echt, de waarheid is prachtig;
- Wees consistent in je boodschap;
- Blijf in beeld via netwerken en social media;
- Denk en beslis vanuit je kracht/sterktes. Realiseer wat je sterktes zijn, vraag dat aan anderen;
- Creëer een positieve impact en zorg voor waarde;
- Brands zijn niet statisch; blijf flexibel;
- You win some, you lose some. Is niet erg, je kan niet iedereen pleasen;
- Pluk de vruchten van je succes. Goodwill door personal branding.
Debat
Het laatste onderdeel van de ochtend was het debat ‘Innoverend naar een topadvies’. Hans Buursink (Nationale-Nederlanden), Arjé Pappie (De Hypotheekshop Watergraafsmeer en Badhoevedorp), Perry Dizij (Credit Life) en Nathan Brouwer (Figlo) gingen het debat aan over thema’s die moeten leiden naar een topadvies.
Dienstenmarketing: Wouter de Vries jr.
HypoVak werd afgesloten door dienstenmarketeer Wouter de Vries. Tijdens een humorvolle sessie gaf hij hypotheekadviseurs tips voor een duurzaam topadvies. Voor hem betekent een topadvies dat je moet uitblinken in drie p’s: personeel, product, processen. “In een topdienstverlening is de contactfrequentie cruciaal. Wacht niet twintig jaar na het afsluiten van een hypotheek tot u weer contact opneemt met de klant.”
Zelf werd De Vries teleurgesteld door verschillende hypotheekadviseurs. Sinds 1990 tot nu kreeg hij op drie momenten het advies om de hypotheekrente twintig jaar vast te zetten, en dat terwijl de rente in die tijd alleen maar is gedaald. “Ik heb besloten om niet meer naar een tussenpersoon te luisteren en alleen maar de dagrente aan te houden. Dat heeft me veel geld bespaard.”
Zijn drie tips om een topdienstverlener te worden:
- Minimaliseer de rentekosten en het risico van de klant (bewijsbaar) over een vooraf afgesproken periode;
- Plan jaarlijks een gesprek in met de klant om dit resultaat te bespreken;
- Leg verantwoording af.