Middels een pilot start Obvion met de uitrol van haar nieuwe propositie, waarbij bestaande klanten door alleen een recente salarisstrook en eventueel een UWV verzekeringsbericht te uploaden volledig geautomatiseerd een duurzaamheidsdepot van maximaal 9.000 euro kunnen aanvragen.
We praten hierover met Bianca Zomerhuis, sinds vorige maand de nieuwe CEO van Obvion, en CCO Peter Dijks. Met de benoeming van Zomerhuis wordt een nieuwe pagina toegevoegd aan de rijke historie van de geldverstrekker uit Heerlen. De eerste vrouwelijke CEO van Obvion schiet door haar benoeming 22 plaatsen omhoog op de AM 100 Topvrouwen-lijst, waar dit jaar opnieuw ook CFO Rachelle Rijk in genoemd wordt. Een schoolvoorbeeld van kundigheid en diversiteit aan de top.
Zomerhuis komt van boven de rivieren en was al sinds 1 juni 2020 COO en lid van de Management Board van Obvion. Zomerhuis kent het fundament waarop het Obvion-huis is gebouwd en heeft het meerjarenplan 2025 mede georkestreerd. Zelf zegt Zomerhuis over die periode: “In het COO-domein heb ik veel opgestoken over de primaire processen binnen ons bedrijf. Vanuit de Management Board heb ik Obvion in de volle breedte leren kennen en meebestuurd.”
De kersverse CEO kan dus koersvast en op volle kracht vooruit richting de toekomst: doorgroeien naar een hypotheekproductie van tegen de 9 miljard in 2025. Exclusief via het intermediaire distributiekanaal.
CEO in het veld
Voordat Zomerhuis in 2020 bij Obvion kwam was zij directeur Vermogensmanagement bij Rabobank en directielid van het Specialistenteam Gelderland-Zuid. Daarvoor heeft zij directiefuncties bekleed binnen diverse lokale banken van Rabobank, waaronder directeur Private Banking & Particulieren en statutair directievoorzitter a.i. bij Rabobank Rijk van Nijmegen. Als COO bij Obvion stuurde zij het Service Center Wonen aan, het ‘epicentrum’ voor de adviseurs en klanten van Obvion. De nieuwe topvrouw van Obvion beschikt dus niet alleen over bestuurlijke ervaring, maar weet ook binnen het intermediaire distributiekanaal van de hoed en de rand. Dat praat van beide kanten een stuk gemakkelijker en sluit naadloos aan bij de onvoorwaardelijke keuze die Obvion heeft gemaakt voor het intermediaire distributiekanaal.
Bouwen op stevig fundament
Met de transitie die Obvion in de afgelopen vier jaar onder leiding van Carlo van Kemenade heeft doorgemaakt, is zoals gezegd een stevig fundament gelegd onder het Obvion-huis. Dat bouwwerk wordt nu onder leiding van Zomerhuis verder op- en uitgebouwd. “Adviseurs moeten laagdrempelig en snel zaken met Obvion kunnen doen, zonder dat dit inboet aan het persoonlijk contact. Hiervoor gaan we niet alleen binnen het vernieuwde adviseursportaal, maar in ons hele dienstverleningsapparaat de komende tijd vervolgstappen zetten op het gebied van digitaliseren en automatiseren.” Servicedifferentiatie is niet nieuw voor Obvion. Nu al zitten adviseurs die de zaken uitmuntend voor elkaar hebben op een servicelevel van 24-uur, waar een ander op maximaal 48-uur verwerking zit.
Nieuwe CEO bouwt Obvion-huis verder uit
Uitbreiden met duurzaamheidsdepot voor bestaande klanten
Op het gebied van verduurzaming vertelde Obvion eerder al te werken aan een propositie waarbij bestaande klanten in de Mijnomgeving een duurzaamheidsdepot van maximaal 9.000 euro aan kunnen vragen. Dat kan onder voorwaarden met alleen een recente salarisstrook en eventueel een UWV verzekeringsbericht. Een taxatierapport is niet nodig. De klant is vrij in de keuze van verduurzamingsmaatregelen die hij wil treffen. Een juiste besteding van de middelen moet wel aangetoond kunnen worden met facturen.
Obvion start binnenkort met een eerste pilot. In het tweede kwartaal kan een nieuwe groep bestaande klanten hiermee aan de slag in de Mijnomgeving en als de pilot succesvol blijkt te zijn, zal deze mogelijkheid stapsgewijs voor de hele bestaande klantportefeuille beschikbaar komen. Door dit via klantgroepen uit te breiden worden piekmomenten in de performance voorkomen. Dijks: “We gaan hiermee de duurzaamheidcomponent een boost geven voor bestaande klanten. Mede omdat we het voor de klant binnen de vastgestelde kaders zo gemakkelijk mogelijk hebben gemaakt. Een salarisstrook en eventueel een UWV verzekeringsbewijs is voldoende. Dat is verantwoord omdat we al heel veel weten over deze klanten. Binnen de hypotheek moet die ruimte van maximaal 9.000 euro natuurlijk wel aanwezig zijn.”
Voordeel loopt snel op
Het duurzaamheidsvraagstuk is een grote uitdaging, niet alleen voor de overheid. Ook in Heerlen voelen ze die opgave. Zomerhuis: “Als Obvion mogen wij, of beter gezegd moeten wij, hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Anders lukt het niet. Die bijdrage leveren wij via onze producten en diensten, maar ook met projecten dichter bij huis, zoals het organiseren van informatieavonden voor de inwoners van Heerlen. Van de nieuwe aanvragen die wij ontvangen heeft inmiddels al circa 30% een duurzaamheidscomponent. Dat is een mooi percentage, maar niet genoeg om het duurzaamheidsvraagstuk op te lossen. Daarvoor heb je ook de bestaande klant nodig.”
Met het in 2021 geïntroduceerde Omschakelplan i.s.m. Eneco helpt Obvion adviseurs om samen met de klant eenvoudig invulling te geven een eerste of volgende stap in het verduurzamingstraject. Dijks ziet in de praktijk veel mensen die de gekozen groene maatregelen uit eigen middelen betalen, maar er is volgens hem een nog veel grotere groep die wel wil verduurzamen, maar die niet over deze vrije middelen beschikt. Daarom bieden we onze bestaande klanten met het duurzaamheidsdepot een betaalbaar en toegankelijk alternatief. Enerzijds om een bijdrage te kunnen leveren aan het duurzaamheidsvraagstuk en anderzijds om de energielasten te verlagen en het wooncomfort te vergroten. Zeker in deze onzekere tijden op de energiemarkten kan het verschil tussen het leenbedrag en de energiebesparing die daar tegenover staat fors uiteen gaan lopen. Wat dat betreft zou je dit groene aanbod eigenlijk moeten accepteren.”
Samen bijdragen aan het brede duurzaamheidsvraagstuk
Advies kan niet uit
Dijks: “Laat ik helder zijn, wij gaan niet op de stoel van de adviseur zitten. We doen dit hele traject in co-creatie met onze adviseurs. In de mailing die naar de klant gaat wordt de klant geïnformeerd over de mogelijkheden om advies in te winnen bij de eigen adviseur. Daarmee genereer je ook weer contactmomenten voor de advieskantoren. We verwachten hierop positieve reacties. De kantoren krijgen overigens straks ook de mogelijkheid om zelf die mailing te versturen. Bij het ontwikkelen van deze propositie heeft de betaalbaarheid een belangrijke rol gespeeld.
Het adviestraject is te kostbaar voor aanvragen met een beperkte omvang. Dat kan echt niet uit. Door de aanvraag op deze manier in te richten helpen we de klant voordelig aan een verduurzamingsbudget, helpen we de adviseur aan een waardevol contactmoment en dragen we samen bij aan het brede duurzaamheidsvraagstuk.”