Obvion heeft op HypoVak de Gouden Spreekbuis 2023 gewonnen. De prijs is een initiatief van marktonderzoekbureau Blauw Research en vormt een waardering voor Obvion van de onafhankelijke adviseurs waarmee de geldverstrekker uit Heerlen samenwerkt.

De Imago Blauwdruk Hypotheekverstrekkers meet de ontwikkeling van de prestaties van alle relevante hypotheekverstrekkers op de Nederlandse markt. Het gaat zowel om merkprestaties als om daadwerkelijke dienstverlening zoals die wordt gezien en beleefd door onafhankelijke hypotheekadviseurs. De genomineerden hebben op basis van de meest recente onderzoeksresultaten de meeste vooruitgang en de hoogste score geboekt. De belangrijkste meetpunten daarbij zijn: bekendheid, imago, voorkeurspositie en dienstverlening.

Jury

De genomineerden (ING, Florius en Obvion) werden op 21 september uitgenodigd om hun nominatie te onderbouwen voor een jury, die uiteindelijk bepaalde welke van de drie genomineerde verstrekkers de award wint. De jury: “Obvion begrijpt dat het handhaven van een toppositie in de markt moeilijker is dan deze te bereiken. De geldverstrekker stelt zich proactief op om adviseurs en klanten nog beter te bedienen, samen met partners in de branche, waaronder de oprichting van de Stichting Actief Klantbeheer. Het delen van klantgegevens draagt bij aan adviseursondersteuning en financiële gemoedsrust.”

Verduurzaming

“De geldverstrekker uit Heerlen heeft een sterke focus op verduurzaming. In het tweede jaar van de verduurzamingsaanpak heeft Obvion opmerkelijke resultaten gerealiseerd met meer dan 10.000 nieuwe en bestaande duurzaamheidsdepots. Bovendien is het de enige partij die deze als opt-out in de offerte heeft opgenomen. Meer dan 40% van de hypotheekaanvragen van nieuwe klanten kent een duurzaamheidscomponent. De jury merkt wel op dat ook klanten met een laag energielabel verleid moeten worden om verduurzamingsmaatregelen te treffen. Hier is volgens de jury nog duurzaamheidswinst te behalen. Obvion omarmt diversiteit en inclusie en adviseurs en klanten merken dat iedereen welkom is. De geldverstrekker heeft daarvoor onlangs de AM Diversity Award gewonnen. Obvion luistert ook naar haar adviseurs en klanten en brengt voortdurend verbeteringen aan in haar productvoorwaarden. Een voorbeeld hierbij is het splitsen van hypotheken bij echtscheiding waarbij beide partijen kunnen profiteren van gunstige rentevoorwaarden”, aldus het juryrapport. “De organisatie blijft strak vasthouden aan ‘Hypotheken vanuit het hart’ waarbij een persoonlijke benadering voorop staat. Obvion is een geldverstrekker die moeilijke keuzes durft te maken en streeft naar uitmuntendheid op het gebied van duurzaamheid en diversiteit. Vandaar een terechte keuze.”

Trots op waardering

Peter Dijks, CCO Obvion: “Ik ben, samen met alle collega’s in Heerlen, enorm trots op deze waardering. De collega’s zetten zich dagelijks in om ervoor te zorgen dat klanten hun woning kunnen aankopen, maar ook onbezorgd kunnen blijven wonen en in onze hypotheek het fundament vinden voor hun financiële huishouding. We gunnen ze dan ook van harte dé hypotheek, zoals we die zelf ook graag hebben: een hypotheek die blijft kloppen, onder alle omstandigheden. Daarbij vinden we oprecht dat deskundig advies, de samenwerking met onze adviseurs, een voorwaarde is, het gaat immers om een groot bedrag met veel impact op het leven van mensen. Dat betekent ook dat we aan de onafhankelijke adviseurs waarmee we samenwerken een aantal beloftes hebben gedaan om de samenwerking blijvend te verstevigen, te verbeteren en aan te sluiten bij wat de onafhankelijke adviseurs echt belangrijk vinden. De Gouden Spreekbuis is dan ook een waardering voor de beloften die we gedaan hebben. Wij danken alle met ons samenwerkende adviseurs voor het vertrouwen in al onze collega’s in Heerlen.”

Kers op de taart

Igor Driessen, Manager Sales & Intermediaire Zaken: “We zijn ontzettend blij met deze prijs. We hadden met ING en Florius twee hele goede concurrenten. Dat maakt voor ons de prijs nog waardevoller. We hopen volgend jaar deze uitdaging weer samen met ING en Florius aan te gaan, want dit geeft een extra dimensie aan deze waardering. Ik wil vooral al onze medewerkers in het prachtige Heerlen bedanken. Zij staan altijd klaar voor onze onafhankelijke adviseurs. Het feit dat we de Gouden Spreekbuis voor het tweede jaar op rij in de wacht slepen is echt wel de ‘kers op de taart’.  Samen met alle collega’s zijn we dan ook enorm trots.”