“De generaties die de komende jaren de hypotheekmarkt gaan domineren zijn nóg meer gewend aan continue technologische vooruitgang en aan digitaal bewegen en doen. Daar moeten wij ons als branche op voorbereiden”, zegt Hidde Coebergh, Directeur Wonen van ING, in de HypoVak Beursspecial.

“De adviseur die zich weet aan te passen aan de verwachtingen van de klant, die de mogelijkheden van technologie en digitalisering omarmt, die waarde toevoegt op dat wat niet te digitaliseren valt, … dat is de ‘new generation’ adviseur.”

Het HypoVak-thema van dit jaar is The New Generation. Waar denk jij dan aan?

“Allereerst denk ik bij de nieuwe generatie aan mijn beide kinderen. Met 13 en 16 jaar nog niet helemaal de doelgroep voor hypotheekadvies, maar dat komt vanzelf.  Als het over ‘nieuwe generaties’ gaat denk ik al snel aan het bekende rijtje. Eerst de ‘Babyboomers’ die op feestjes altijd spreken over de jaren ’60. Dan de zogenaamde ‘Generatie X’ die, afhankelijk van welke bron je gelooft, werd geboren zo ongeveer tussen eind jaren ‘50 of begin jaren ‘60 tot eind jaren ’70. Daarna de ’Millennials’ die van circa ’80 tot medio jaren ’90 werden geboren. En ‘Generatie Z’, of de ‘iGeneratie’ zo je wilt, daarna.

Op de werkvloer van vandaag de dag zijn ‘Generatie X’ en de ‘Millennials’ oververtegenwoordigd en wij zien Generatie Z haar intrede doen op de arbeids- en woningmarkt. Voor geen van genoemde generaties is het op dit moment gemakkelijk op de woningmarkt; meer vraag dan aanbod en als er aanbod is, dan sluit dat vaak op een of meerdere elementen niet aan bij de vraag. Om over hoge prijzen en betaalbaarheid maar te zwijgen. En voor de ‘new generation’ op de woningmarkt, ‘Generatie Z’ geldt dat nog het meest.”

Digitalisering

“Een tweede waar ik aan denk, is aan ‘Star Trek, Next Generation’. Het scheelt maar twee letters, ‘New’ en ‘Next’ en de lezers van mijn generatie zullen zich deze tv-serie uit de late jaren ’80 en het begin van de jaren ’90 vast nog herinneren. ‘To boldly go where no one has gone before’ was het thema van deze serie, oftewel: ‘moedig daar te gaan waar niemand eerder is geweest’. En dat brengt mij op een andere bepalende dynamiek op de woning- en hypothekenmarkt vanuit het vertrekpunt new generation: digitalisering.”

“Ik herinner mij een lijstje waarin de vier generaties die ik net noemde respectievelijk waren omschreven als: ‘digitale nieuwkomers’, ‘early adopters’, ‘digital natives’ en ‘digital nomads’. En dan is de conclusie dat de generaties die de komende jaren de hypotheekmarkt gaan domineren nóg meer gewend zijn aan continue technologische vooruitgang en aan digitaal bewegen en doen. Daar moeten wij ons als branche op voorbereiden.”

Lees hier het hele gesprek met Hidde Coebergh, Directeur Wonen ING, in de HypoVak Beursspecial.